tayangan gambar

Isnin, 29 November 2010

Arnab cabut bulu tapi tak beranak?

Persoalan ini sering timbul dalam pemikiran penternak/pemilik arnab. Kenapa ye?Yelah..kita dah syok tengok dia cabut bulu..mestilah nak dapat ahli baru..tapi ...tunggu punya tunggu..tak dak apa pun...Sebenarnya ..arnab tu pun syok sendiri...sebab dia kahwin tak jadi..so nak habaq kat jiran sebelah lah..kata dia yang nak beranak dulu....he..he.. Taklah ..gurau je..

Sebenarnya nak cam..selepas 10 atau 15 hari di matingkan..dia mula cabut bulu... maknanya tak jadi la tu..nak bagitau tuan dia, dia tak boleh cakap.. so itulah isyarat yang dia nak kawin lagi sekali...he..hee .

Kalau betul ia nak beranak..biasanya 25 hari lepas mating.. dia mula koyak kertas, atau masukkan rumput dalam bekas/kotak/raga yang kita sediakan.Lepas 2 baru ia cabut bulu di bawah perutnya..untuk buat sarang.... Time-2 cam ni tak yah kita nak ajak ia main ngan kita.. ia sibuk..tak akan layan kita ..time ni kalau kita tak sediakan lagi kotak /tempat beranak ..ia akan mula cakar makanan..kononnya nak jadikan bekas tu sarang ia lah..Kita pun naik angin.. "orang beli makanan mahal-mahal..dia dok cakar buang lak".....betul..tak itu yang kita fikirkan?Apa pun ini pengalaman saya je..mgkn banyak lagi sebab arnab kita tu x beranak..mungkin dah mandul atau dah tua dah..

2 ulasan:

  1. Assalam sy nak tanya kenapa arnab sy cabut bulu dada sedangkan dia belum mengawan lagi..Risau pulak sy :(

    BalasPadam
  2. Assalam sy nak tanya kenapa arnab sy cabut bulu dada sedangkan dia belum mengawan lagi..Risau pulak sy :(

    BalasPadam