tayangan gambar

Selasa, 28 September 2010

Cara nak matingkan arnab

Pastikan arnab kesayang anda dah matang.Biasanya 5 bulan ke atas untuk betina dan 6 bulan untuk pejantan.Kalau kecik sangat, sian kat dia..bila beranak je ...lintang pukang lari..geli...he..he.Lagi satu kualiti anak tak berapa elok.Ade je yang akan bantut,cacat dsbnya.Dah tu pastikan gak anda letakkan yang betina ke dalam sangkar pejantan...jgn sebaliknya...nanti anda kehilangan arnab jantan tu..Sebabnya arnab betina domain..so kira queen q le ni...cemburu bila ada orang lain mai rumah dia.Dia p rumah org tak pa lak..he..heh..Lepas tu tulis/catat le hari anda matingkan depa tu. Letakkan tarikhnye kat sangkar senang tengok.Lepas 25 hari ..anda bolehlah masukkan raga atau buat labour room kat ia.Lepas ia cabut bulu(untuk buat sarang)..jngn sesekali diganggu tempat yang dah disediakannye tu.Karang rajuknye panjang...mugkin anda akan kehilangan anak arnab baru anda.pastikan lepas mating(paling cepat 5 minit- sehari) anda bolehlah keluarkan yang betina dan masukkan ia ke dlm sangkrnye semula. Jngn biar lama-lama...nanti arnab anda boleh tercedera.Yelah...kalau asyik dok kejor 24 jam..mau mati letih berlari..apa pun arnab tak boleh stress.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan